donderdag 16 september 2010

Wat is crossmedia concepting?

Basisboek crossmedia concepting
Hoofdstuk 1  Wat is crossmedia concepting?
Het precrossmediale tijdperk.
Tegenwoordig verwijst de media steeds meer naar het internet, ook wel crossmedia genoemd.
De meest ideale vorm van communiceren is nog altijd een-op-eencommunicatie, dit wordt ook wel dialoog genoemd. Op deze manier kan er een beter gesprek gevoerd worden, omdat je om verdere uitleg kan vragen wanneer je het niet begrijpt.Tegenwoordig komenm we met de nieuwste technieken steeds dichterbij de ideale vorm van communicatie.
Media worden vaak met elkaar gecombineerd, dit kan zijn voor een specifieke boodschap of het succes van een bepaald onderwerp via één medium te willen herhalen.
(hollywoodfilms)
Het combineren van de verschillende media wordt ook wel de mediamix genoemd,deze laat zien welke media in welke mate bij een campagne worden ingezet om de doelstellingen te halen.
(web 1.0)
In 1983 werd er voorspeld dat de grenzen van media zouden vervagen, de een-op-eenrelatie is langzaam aan het verdwijnen. Ook werd er gezegd daat bedrijven niet langer de top-downbenadering zouden handhaven, maar gebruik wilden gaan maken van bottum-upstrategieën.
Internet is tegenwoordig erg dynamisch, dit komt door de grote mate van interacticiteit van de diverse mogelijkheden voor de gebruiker om toepassingen aan te passen aan de eigen wensen en eisen. Ook is er sprake van multimedialiteit, virtualiteit en connectiviteit.
Deze omslag in het gebruik van internet heeft voor een groot schokeffect gezorgd.
De term crossmedia
De ontwikkeling dat de gebruiker nu zelf de macht in handen heeft, wordt ‘empowerment’ genoemd. Hierdoor ontstond de opkomst van crossmedia, doordat ze zich met allerlei zaken en aspecten moesten bezighouden. Er zijn verschillende visies en interpretaties over de defenitie van crossmedia, zo is er een technische- en marketingvisie. In sommige secotren kan crossmedia samengaan met innovatie en techniek, dit kan zijn in de uitgeefsector, hier wordt het database publisching genoemd. Dit zijn teksten die op cd-rom of e-paper worden uitgegeven. Omroepsbedrijven maken bijv. gebruik van het internet om online uitgezonden programma’s terug te kijken.
Bij crossmediale marketing wordt er een mediamix toegepast om een groter bereik te realiseren, hierbij zijn creativiteit en effectiviteit erg belangrijk. Hierbij moeten de specifieke mogelijkheden van media wel ten volle worden benut, ze moeten aansluiten om het mediagebruik van de doelgroep.

Crossmedia kan op verschillende manieren gebruikt en geïnterpreteerd worden. Crossmedia gaat verder dan de aanbodkant van de producent, het wordt ook bepaald door de persoonlijke levens van de consument. De consument heeft het gebruik van media namelijk zelf in de hand.

Definitie van crossmediasector: De crossmediasector is de sector die producten en diensten levert op het gebied van beeld, geluid en data met gebruikmaking van radio, televisie, het internet, mobiele apparaten, print en events in een cross-sectoraal veband.
Om het kort te maken: crossmedia is een middel om één of meerdere communicatiedoelstellingen te behalen.
Bij crossmediacommunicatie zijn alle boodschappen en instrumenten zo op elkaar afgestemd dat ze elkaar aanvullen en versterken. Crossmedia is een middel tot een groter doel, verschillende media worden ingezet om de consument in dialoog te gaan en nieuwe consumentengedreven verhalen te generen.
Crossmedia en concepting
Concepting is het proces van het zoeken naar een gemeenschappelijk gedachtegoed tot het vaststellen en uitdragen daarvan. Bij concepting is communicatie het belangrijkste middel om de continuïteit van een merk te handhaven. Het product zelf komt op de laatste plaats.
Ideeën ontstaan door ideeën van anderen te observeren, door op te letten wat er zich in de media afspeelt, op print, radio, televisie en internet maar ook op straat. Door middel van brainresearch zie je wat mensen bezighoudt en wat er leeft in de maatschappij. Naast brainresearch is er ook marketresearch, je signaleert behoeften waar nog niet aan voldaan wordt.
Verschillende mensen met dezelfde interesses zijn vooral te vinden op sociale netwerken, zoals Hyves, LinkedIn etc.. Ideeën die zijn afgeleidt van andere ideeën worden ook wel remediaties genoemd, een medium is gebaseerd op een ander medium.
Net als de term crossmediaal heeft de term concept ook vele definities. Voor de marketeer of reclamemaker is een concept een creatief idee dat als uitgangspunt dient voor een reclamecampagne, maar een concept is ook het antwoord op de strategische keuze die je van tevoren hebt gemaakt.
Een concept is pas goed als de consument het ook echt overneemt en er zelf mee wat gaat doen.
Een concept vormt het uitgangspunt voor een bepaalde vormgeving, maar ontwikkelt zich vanuit een bepaalde missie en visie. Elke organisatie heeft wel een missie, deze zegt wat de organisatie wil en waar ze voor willen gaan. Een visie is een meer persoonlijke blik en geeft de gewenste situatie aan.
Bij de uitwerking van een idee is de missie de eerste stap, hierna volgt de visie die bepaalt hoe je je missie uitvoert. Na de crossmediale strategie kan worden gestart met het ontwikkelen van het concept. De doelgroep moet hierbij worden bepaald en soms een volgdoelgroep (mensen die positief op het concept zullen reageren). Er moet ook een boodschap, belofte naar de consument worden overgedragen naar de klant. Door deze boodschap moet de consument weten wat ze hij aan het product heeft.

Crossmediaal denken
Crossmedia werkt dus in twee richtingen zoals eerder vernoemd, namelijk top-down en bottum-up. Consumenten krijgen steeds meer inspraak in het mediaproces en geven ook steeds meer hun mening. Crossmediaal denken kan er voor zorgen dat producenten luisteren naar de meningen en behoeften van  consumenten om ze vervolgens uit te nodigen om samen nieuwe ideeën te genereren en bestaande diensten te verbeteren.
De jonge consument is interactief en participerend, verbindt zich via verschillende netwerken, is beweeglijker, uit zijn mening en maakt zijn werk publiekelijk toegankelijk.
De interactieve consument is voor het bedrijfsleven minder fijn, want ze weten niet hoe ze met deze omslag om moeten gaan. Crossmedia biedt dus nieuwe kansen, maar neemt ook risico’s met zich mee.
Er worden 3 manieren onderscheidt om informatie over te brengen:
- uitbreiding; potentiële markten aanboren en vergroten door content over verschillende media te verspreiden.
- Synergie; de economische kansen verbeteren door verschillende mediavormen te beheersen.
- Franchise; zorgen dat alle nieuwe content, ook onder de gewijzigde omstandigheden goed en duidelijk in de markt gezet wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten