Hoofdstuk 4 Sociale Media
De consument centraal
De consument krijgt tegenwoordig een steeds meer participerende, dominante rol. Dit nemen veel bedrijven ook mee als onderdeel in hun mediastrategie, dit wordt ook wel ‘wisdom of crowds’ genoemd. Je moet dus precies weten wat de doelgroep beweegt.
ParticipatiecultuurDe mens speelt niet alleen een steeds actievere rol in de media, maar ook in de ons omringende cultuur; participatiecultuur. De grenzen vervagen tussen productie en consumptie en het veranderen van de machtsverhoudingen tussen producent en consument.
Er zijn drie kenmerken voor de mate van participatie:
- Interpretatie; het publiek is dan actief betrokken bij de betekenisbepaling van een cultuuruiting.
- Reconfiguratie; de gebruiker heeft de mogelijkheid om een bepaalde omgeving op actieve wijze vorm te geven of te configureren door te selecteren uit keuzemogelijkheden.
- Constructie; dit is het toevoegen van nieuwe elementen, door bijv. zelf nieuwe applicaties te maken of door al bestaande applicaties te modificeren.
Er zijn drie kenmerken voor de mate van participatie:
- Interpretatie; het publiek is dan actief betrokken bij de betekenisbepaling van een cultuuruiting.
- Reconfiguratie; de gebruiker heeft de mogelijkheid om een bepaalde omgeving op actieve wijze vorm te geven of te configureren door te selecteren uit keuzemogelijkheden.
- Constructie; dit is het toevoegen van nieuwe elementen, door bijv. zelf nieuwe applicaties te maken of door al bestaande applicaties te modificeren.
De invloed van media op de consumentHet mediagebruik van de consument is gebaseerd op individuele behoeft (uses) en verlangens (gratifications), zoals informatie, ontspanning, gezelschap en escapisme. De interactieve media staat laatste tijd weer in de aandacht, dit komt door de consument tegenwoordig actief en gemotiveerd is. Het surfgedrag op sociale netwerken is voor vele gebruikers een manier van ontspanning, waarbij gezelschap en contact met gelijkgestemden belangrijk zijn.
Generactie CDe consument worde binnen de participatiecultuur ‘Generatie C’ genoemd. Zij stellen informatie op het internet beschikbaar en vinden privacy soms nauwelijks belangrijk. Het vereiste is dat het niet te moeilijk is deze informatie te delen. Ze zijn dus actief op het internet, heb controle en generen content. Zo’n persoon is in staat om boodschappen van de maker te reconfigureren en te construeren en ze te delen met zijn vrienden, die deze boodschappen vervolgens weer delen met hun vrienden.
Sociale media
De term sociale media verwijst naar de integratie van technologie met sociale interactie met behulp van woorden, beeld en geluid. Sociale media kunnen verschillende vormen aannemen, zoals internetfora, weblogs, wiki’s, podcasts, gadgets enz. De sleutelwoorden zijn samenwerken en informatie delen. Een artikel bij sociale media is nooit af omdat er continu aan gesleuteld wordt door gebruikers.
De eigenschappen van de nieuwe mediaNieuwe media zijn te herkennen aan multimedialiteit, virtualiteit, interactiviteit en connectiviteit.
Multimedialiteit; heeft betrekking op de combinatie van woord, beeld en geluid, dus ook tussen digitale media en oude media.
Virtualiteit; het stimuleren van virtuele werelden. Iets is virtueel als het in het echt niet bestaat, maar het lijkt of het wel bestaat (via software). Zo ervaren gebruikers een nabijheid van iemand die bijv. aan de andere kant van de wereld kan zitten.
Interactiviteit; de mate waarin de consument controle heeft over de informatie- en communicatiestromen. Eenrichtingsverkeer gaat over in verkeer dat alle richtingen opgaat bij sociale media.
Connectiviteit; dat verschillende mediagebruikers en hun technologische hulpmiddelen met elkaar verbonden zijn.
IntermedialiteitAls sociale media bepaalde wisselwerking met elkaar hebben wordt dat intermedialiteit genoemd. Dit is een concept dat voornamelijk door mediawetenschappers wordt gebruikt om de verschillende mogelijke relaties tussen media te duiden. Wanneer intermedialiteit wordt toegepast op sociale media, is direct duidelijk dat de mogelijkheid nieuwe technologieën aan elkaar koppelen van groot belang is.
Sociale netwerken
Sociale netwerksites zijn sites die gebruikmaken van inhoud die door gebruikers wordt aangeleverd. Hier kun je contacten onderhouden met je vrienden of weer oude contacten aanhalen met mensen van vroeger. Waar je je aanmeldt is afhankelijk van de sociale factoren, zoals levensfase, hobby’s of altruïstische motieven. Er ontstaan ook steeds meer sites die specifiek gericht zijn op een bepaald onderwerp of thema.
Het honingraatmodel voor het sociale webWorden zeven bouwstenen voor het sociale web;
- Identiteit
- Aanwezigheid
- Relaties
- Conversaties
- Groepen
- Reputatie
- Delen
- Identiteit
- Aanwezigheid
- Relaties
- Conversaties
- Groepen
- Reputatie
- Delen
Cocreatie online
Er zijn specifieke sociale mediatools als weblogs en mash-ups die de consument uitnodigen tot samenwerking.
Weblogs vormen een belangrijk onderdeel van de sociale media. Dit zijn websites waar bloggers regelmatig nieuwe berichten worden gepubliceerd waarop mensen vervolgens weer kunnen reageren en waarbij het nieuwste bericht bovenaan staat.
Soorten weblogs
Er zijn zes verschillende soorten weblogs:
- Persoonlijke weblogs; zij concentreren zich op een passie of op een hobby.
- Specialinterest- of bedrijfweblogs; zse dekken een breed gebied van actualiteiten en onthullingen, via marketing, web 2.0 en crossmedia tot aan liefhebbers van culinaire hoogstandjes en edubloggers.
- Gesponsorde weblogs; veel tijdschriften en televisieomroepen voegen weblogs aan hun websites toe.
- Corporate weblogs; deze worden geschreven door één of meerdere medewerkers van een bedrijf en staan in het teken van dat bedrijf of het vakgebied waarbinnen dat bedrijf actief is.
- Communicatie- of kennismanagmenttool; dit is voor projecten, samenwerking en kennisuitwisseling.
- Microblogs; korte updates in max. 140 tekens.
Er zijn zes verschillende soorten weblogs:
- Persoonlijke weblogs; zij concentreren zich op een passie of op een hobby.
- Specialinterest- of bedrijfweblogs; zse dekken een breed gebied van actualiteiten en onthullingen, via marketing, web 2.0 en crossmedia tot aan liefhebbers van culinaire hoogstandjes en edubloggers.
- Gesponsorde weblogs; veel tijdschriften en televisieomroepen voegen weblogs aan hun websites toe.
- Corporate weblogs; deze worden geschreven door één of meerdere medewerkers van een bedrijf en staan in het teken van dat bedrijf of het vakgebied waarbinnen dat bedrijf actief is.
- Communicatie- of kennismanagmenttool; dit is voor projecten, samenwerking en kennisuitwisseling.
- Microblogs; korte updates in max. 140 tekens.
Virale marketingVirale marketing wil zeggen dat bedrijven een weblog beginnen zonder te zeggen dat zij erachter zitten. Zo wordt een nieuw product of dienst aangeprezen.
Mash-upsMash-up is dat een website informatie of diensten van twee of meer externe databronnen haalt en deze met elkaar combineert. Een voorbeeld hiervan is een website waarop alle nieuwsberichten van de verschillende krantensites bij elkaar zijn gezet, zodat je previes op de hoogte bent van het laatste nieuws. Mash-up voordeel is dat je snel en gemakkelijk de gewenste informatie bij elkaar kunt vinden , zonder dat je hoeft te lezen door de eindeloze brij aan informatie die het internet tegenwoordig biedt. Er zijn vier verschillende soorten mash-ups: combineren, verzamelen, zoeken en aggregeren.
WidgetmarketingWidgets of gadgets zijn applicaties die je veel tegenkomt op sociale netwerksites. Widgets brengen consumenten en marketeers bij elkaar, omdat de consument de widgets gebruiken en zelf weer verder verspreiden.
WebgeneratiesHet internet heeft via het web de laatste jaren een doorontwikkeling meegemaakt. Zo kennen we Web 1.0, Web 2.0 en Web 3.0. Web 1.0 ging meer om de technologie en de infrastructuur van het web. Bij Web 2.0 werd er meer gekeken naar de front-end van het web, zo was er veel ontwikkeling op het gebied van ontwerppatronen en gebruikersinterfaces. Bij web 3.0 wordt er weer teruggegrepen op de back-end. De infrastructuur van het web word geüpgraded en de content wordt verrijkt zodat het meer en meer als een database kan functioneren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten